ID 1007895 2

Otkriveno četvorokrilno praistorijsko biće

Tokom poslednjih par decenija biologija je upoznala mnogo izumrlih praistorijskih bića. Uzbuđenje među naučnicima je veliko ukoliko uspeju da pronađu makar i mali trag nepoznatih vrsta. O dinosaurusima smo mislili da sve znamo, kako su izgledali, kako su živeli, čime su se hranili… Međutim, svakim danom susrećemo se sa novim i interesantnim činjenicama koje su bile nepoznanica današanjem čoveku. Biće koje je nedavno otkriveno, a pripada davno izgubljenom praistorijskom svetu, iznenadilo je mnoge biologe.

Na severoistoku Kine poljoprivrednici su slučajno, na njivama, nailazili na čudna pera. Ona nisu pripadala ni jednoj savremenoj vrsti ptica. Baš u toj oblasti, 2012.godine, pronađen je fosil letećeg dinosaurusa- Changyuraptor yangi. Nazvan je „četvorokrilaš“ i imao je telo prekriveno perjem mnogo pre ere ptica. On pripada grupi raptor dinosaurusa, koji su sa pticama imali zajedničkog pretka.

Smatra se ja bio dug oko 1,2 m i težak oko 4 kg. Iako je ovo jedan od najvećih fosila ove vrste, naučnici ne mogu tačno da procene njegove karakteristike, jer su pronađeni ostaci pripadali letećem dinosaurusu čiji rast i razvoj nisu bili završeni.

Ovaj fosil potvrđuje da su i krupni predatori mogli da lete. Njegovo dugo perje prekrivalo je grubu kožu. Na prednjim i zadnjim nogama imao je vrlo gusto perje, te je odavao utisak da leti pomoću četiri krila. Dugačak pernati rep takođe je bio neobičan dodatak za vrstu dinosaurusa. Služio je za usporavanje i bezbedno spuštanje na kopno, jer bi životinja te veličine lako mogla da se povredi da nije imala ovaj aerodinamični dodatak.

Naučnici smatraju da je „četvorokrilni“ dinosaurus živeo pre 125 miliona godina, najverovatnije na tlu Kine, jer je oblast Liaoning najveće pronalazište perja i ostataka ove vrste. Bez sumnje bio je veoma moćan i opasan predator koji je krstario praistorijskim nebom. Hranio se sitnijim životinjama koje su živele na kopnu i u vodi.

foto: freedigitalphotos.net